Hårt arbete

Det har nu gått 10 år sen jag skadade mig. Min ryggmärgsskada som läkarna klassade som komplett och oåterkallelig, skulle jag få leva med resten av mitt liv. Men jag vill upp ur den här stolen, vill stå på mina ben och få min kropp att fungera igen. Jag tror på kroppens självläkande förmåga. Med riktigt mycket kärlek och hårt jobb så kommer man långt.

På bilden, en av mina favoritövningar för att stärka nedre magmuskulaturen. Att sitta så rak i ryggen som möjligt, med ett löst bälte som kan fånga upp mig om jag skulle tappa balansen.  ❤️❤️❤️

Ståhjälpmedel

Hej❤️

Idag har jag provat ut ett ståhjälpmedel. En halv “tippbräda”, där jag lutar framåt, och successivt kan öka lutningen tills jag kommer helt upprätt. För att komma upp på benen igen måste jag belasta skelett och muskler. Det här känns lovande, tror att det blir bra.

Rullstolen är minsta problemet

Hej alla ❤️

Det är lätt att tro att rullstolen, eller att inte kunna gå längre, är det som är det största problemet med att sitta i stol. Men det är det inte. Det finns ett antal komplikationer som följer på en ryggmärgsskada, komplikationer som inte syns, men som kan vara väldigt jobbiga. Här är några av de problem som följer på en ryggmärgsskada.

  • Smärta, stickningar, domningar
  • Inkontinens
  • Risk för trycksår
  • Skulderledsbesvär p.g.a överbelastning

Det jag tycker är jobbigast är de två översta punkterna, den ständiga risken för läckage och att kroppen ständigt känns avdomnad. Ungefär som när fötterna sover. Massage och rörelse lindrar, men när vardagen rullar på är det inte alltid lätt att hinna med såna grejer.

 

Förlamningen kryper neråt…

Hej alla hjärtan❤️

Min träning går framåt och min bålstabilitet blir bättre för varje dag. Jag kan luta mig en bit fram utan att tippa, och när jag roterar åt sidorna, känner jag av de sneda magmusklerna. Det är fortfarande väldigt instabilt, men när kontakten väl finns där så går det ju att träna upp. Så nu blir det träning!

Här är en bild på mig från i lördags, såå underbart vackert väder vi har haft!!☺️

Kram på er❤️

Ryggmärgsskada och dess klassificering

Hej!

Ryggmärgsskador klassificeras på följande sätt:

Skador på halsryggen (någon av de sju halskotorna  /cervikala) kallas tetraplegi/tetrapares. Ändelsen plegi/pares talar om ifall personen har en komplett eller inkomplett skada, d.v.s om ryggmärgen är helt av eller bara delvis.

Jag är tetraplegiker, komplett. Min skada sitter på kota C5-C6.

Nedanför kota C7 har man sina fingrar och händer intakta, och klarar sig förmodligen utmärkt själv.

Har man en skada på någon av de tre översta kotorna får man problem med andningen, och behöver förmodligen respirator.

Skador nedanför halsryggen kallas paraplegi/parapares. Då sitter skadan på bröstryggen eller någon av ländkotorna.

Gröna sköna drinkar

 

Godmorgon❤️

Börjar denna dag med en grön drink. Dags att börja näringsboosta mig igen känner jag.

Recept

Banan, jordgubbar, mango och spenat.

Allt förutom bananen är fryst.

Mycket gott och näringsrikt!❤️

Ha en fin dag❤️

 

Hjärtat blöder, men för att få resultat…

Hej alla fina❤️

Hjärtat blöder fortfarande. Varför kunde jag inte hålla min stora mun stängd..? Det är så lätt att vara efterklok?❤️❤️❤️

Men träningen ska göras ändå, det är det enda för att få resultat…fortsätta traggla… Samma övningar om och om igen. Det kanske inte märks någon skillnad precis nu, men om en vecka, en månad, eller om tre månader kommer resultat att visa sig. Jag har hittat en del bra övningar att göra sittande i stolen utan träningsredskap. Det är så skönt att bara kunna använda sin kropp som redskap. Jag ska be min assistent att ta foto när jag gör dessa övningar, det är framförallt tre övningar jag gör, som är väldigt effektiva.

Dessa är väldigt effektiva för överkroppen.

1. Sträcka bägge armarna upp i luften. Hålla där och räkna till tio. Ta ner och vila. Görs om tio gånger.

2. Sträcka ut bägge armarna rakt framför mig. Samma här som den första övningen, hålla tio sekunder och göra om tio gånger.

3. Paddla med armarna. Detta gör jag så länge som jag vill och orkar, med vila emellanåt förstås, annars får jag ju mjölksyra.

Om jag kunde rita ett hjärta i din kaffekopp

Jag skulle ge allt i världen för att ha det osagt. Du betyder allt för mig. Min allra bästa vän. Jag sårade dig, och jag kan inte ta tillbaka det jag sa. Nu är det en avgrund stor om en ocean mellan oss. Och jag vet inte om det nånsin går att reparera. Jag vill rita ett hjärta i din kaffekopp varje gång du tar en klunk, bara för att påminna dig hur värdefull du är. Sen ska jag plocka upp alla skärvor av ditt hjärta som jag precis spridit ut. Precis varenda en. Jag ska krypa och kräla för att hitta dem, och jag ska sitta hela natten för att limma ihop dem, en efter en. Sen ska jag hålla ditt hjärta i min hand ända tills gryningen, tills solen sakta värmer ditt frusna spruckna hjärta och alla bitar smälts samman igen. Vännen, dina ögon är så sorgsna. Snälla förlåt.

Hösten en tid för rekreation…

Höstpaletten är som vackrast nu. Snart spretar grenarna nakna och naturen går i ide för att hämta ny kraft till våren. Vi kanske ska göra detsamma? Acceptera höst- och vintermörkret och krypa upp under våra filtar i soffan, tända ljus och koppla av. Ny kraft kommer åter❤️